بازی‌های رسانه‌ای؛ تاکتیک جدید غرب در مذاکرات هسته‌ای-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

بازی‌های رسانه‌ای؛ تاکتیک جدید غرب در مذاکرات هسته‌ای

حجم بالای تولیدات خبری رسانه‌های غربی در خصوص نزدیک‌شدن به توافق قطعی در وین که معطوف به ایجاد امیدواری و خوشبینی جدی به توافق از طرفی و تعیین محدودیت زمانی برای تصمیم‌گیری ایران برای احیای برجام از سوی دیگر، نشان میدهد که غربی‌ها با استفاده از فشار رسانه‌ای به دنبال زمنیه‌سازی برای ایجاد خطای تحلیلی هستند تا ایران را به‌عنوان مقصر اصلی شکست احتمالی مذاکرات معرفی کنند.
جاوید منتظران؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 23
کد خبر: ۱۲۳۵۹۰

بازی‌های رسانه‌ای؛ تاکتیک جدید غرب در مذاکرات هسته‌ای

 

به گزارش راهبرد معاصر، به نظر می رسد که مذاکرات هسته‌ای توسط غربی‌ها به عرصه بازی رسانه‌ای کشیده شده است. از یک طرف خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که به بخشی از توافق بین ایران و ۱+۴ به‌منظور بازگشت به توافق برجام در وین دست‌یافته است. در این گزارش آمده که قرار است که پس از حصول توافق، دو طرف گام‌هایی برمی‌دارند. گام نخست شامل کاهش سطح غنی‌سازی تا 5 درصد در ایران، آزادسازی ۷ میلیارد پول بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی و نیز تبادل زندانیان ایران با اروپا و آمریکا خواهد بود. بنا به ادعاي رويترز، پس از اجراي گام‌هاي مقدماتي، مرحله اصلي برداشتن تحريم‌ها آغاز خواهد شد. موضوعی که بلافاصله با واکنش وزارت خارجه ایران مواجه شد چنانچه آن را «تحریف‌شده» و «شایعه‌سازی» خواند.

 

از طرف دیگر، برخی منابع رسانه‌ای غربی و اسرائیلی از توافق قریب‌الوقوع سخن می گویند و گمانه زنی کرده‌اند که در دو سه روز آینده توافق صورت می گیرد.  این در حالی است که طرف ایرانی می‌گوید برخی اختلافات عمده باقی مانده است و نیاز به تصمیم گیری سیاسی دارد. امیر عبداللهیان در آخرین اظهارات خود در وین دستیابی به توافق را منوط به "انعطاف" و "اراده" و "تصمیمات سیاسی لازم" طرف آمریکایی و اروپایی می‌داند.

 

بنابراین سؤال مطرح اینجاست که هدف از ساخت و انتشار این‌چنین گزارش‌ها و فضاسازی رسانه های توسط غربی ها در زمان حاضر، چه می‌باشد؟

 

 بازی غرب در زمین  رسانه

با در نظر گرفتن اخبار مذاکرات هسته‌ای و نیز راهبرد ایران در مذاکرات، می‌توان گفت که گزارش اخیر رویترز از پیش‌نویس توافق شده بازگشت طرفین به برجام و نیز اخبار مربوط به توافق قریب‌الوقوع در دو سه روز آینده از جانب رسانه های غربی، بر مبنای بازی رسانه ای غربی ها باشد.

 

ابتدا رویترز در حالی از آزاد شدن زندانیان آمریکایی و اروپایی زندانی در ایران به‌عنوان بخشی از توافق وین خبر داده که اساساً این موضوع هیچ ارتباطی به مذاکرات جاری در وین نداشته است. همچنین در این گزارش آمده است که مسئله لغو تحریم‌های نفتی در گام آخر قرار دارد، درحالی‌که اساساً مذاکرات تاکنون، برای لغو تحریم‌ها و نه بازگشت آمریکایی‌ها به برجام، انجام گردیده است.

 

سپس وال استریت ژورنال، از قول منابع خود نوشته که توافق در شرف وقوع است و طبق توافق تحریم‌های نفتی ایالات متحده تنها زمانی به طور کامل برداشته می‌شوند که ایران گام‌های لازم برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای خود را بردارد. درصورتی‌که راهبرد مذاکراتی ایران اینگونه نبوده است و تاکنون هیچ‌گونه توافقی در خصوص میزان غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران و تضمین های آمریکا انجام‌نشده ‌و اختلافاتی مهم در حوزه رفع تحریم‌ها  و تضمین‌ها و راستی آزمایی باقی مانده است. لذا می توان گفت که این رسانه ها، اخبار دروغین را با اهداف فضا سازی رسانه ای، ساخت و منتشر می نمایند.

 

 

هدف فضاسازی رسانه ای چیست؟

غرب و ایالات‌متحده برای فرار از مسئولیت تصمیم‌گیری و کاهش هزینه‌های سیاسی، تلاش می‌نمایند تا با به‌کارگیری تاکتیک‌های مختلف، فضاسازی رسانه‌ای جهت‌داری را عملیاتی کرده و برای مذاکره‌کنندگان خود در هتل کوبورگ، اهرم چانه‌زنی ایجاد نمایند. همچنین سعی می‌نمایند از همه ابزارها و ترفندهای موجود استفاده کنند. با مجموعه‌ای از اطلاعات غلط، ناقص و نادرست درباره توافق احتمالی هسته‌ای، خوش‌بینی‌ها نسبت به وقوع توافق را افزایش داده و افکار عمومی جهانی را گمراه کرده و افکار عمومی ایران را نیز نسبت به نتایج گفتگوها شرطی نموده تا در نهایت مذاکره‌کنندگان ایرانی را برای اتخاذ رویکرد حداقلی زیر فشار قرار دهند.

 

براین اساس، گزارش ابتدایی کذب رویترز یکی از سناریوهای طراحی‌شده در این پازل بود که عملیاتی گردید. طبق این سناریو،  اخبار مربوط به توافق قریب‌الوقوع و انتشار گزارش‌های غیر مستند و جریان‌سازی‌های هدفمند پیش از توافق هسته‌ای، بیش از آنکه معطوف به اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی باشد، برای تأثیرگذاری و گمراه‌سازی افکار عمومی و نیز فشار بر مذاکره‌کنندگان ایرانی به جهت پذیرش دیدگاه‌های غیرمنطقی غربی‌ها طراحی گردیده است، لذا  به نظر می رسد که سخن گفتن رسانه های غربی از نزدیک بودن توافق معطوف به امیدواری و خوشبینی  جدی به توافق در روزهای آتی صرفا حربه‌ رسانه‌ای پیشدستانه برای قرار نگرفتن در مظان اتهام به شکست کشاندن مذاکرات و مقصر معرفی کردن طرف دیگر است، درحالی‌که موارد باقی‌مانده در مذاکرات، عمدتاً موضوعاتی هستند که طرف‌های غربی باید در مورد آن تصمیم سیاسی بگیرند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده